010² Coöperatie in wording. Innovatieve samenwerking 7 sociale ondernemingen
De zeven trotse sociale ondernemingen van 010² (waaronder Hamrah en Heilige Boontjes) hebben de afgelopen jaren al honderden mensen geholpen om weer mee te doen aan de maatschappij. Deze groep bestaat veelal uit mensen met wie het slecht ging, wel iets wilden doen maar dit niet konden zonder extra steun of begeleiding. Ook oog voor het mileu/ de stad heeft onze aandacht. Denk hierbij aan hergebruik hout uit de stad door Rotterdams Krom. De bedrijven van 010² willen meer. Méér mensen helpen, méér impact. Want daarmee helpen ze niet alleen de persoon in kwestie, maar ook de stad. Om dit gezamenlijke doel te bereiken is samenwerking nodig. Want gezamenlijk ontstaat een breder palet aan producten en diensten die ingekocht kunnen worden door het reguliere bedrijfsleven. Tegelijkertijd ontstaan er voor de kwetsbare doelgroepen een verscheidenheid aan plekken waar ze kunnen ontdekken wat bij hun past en hoe ze kunnen (door)groeien. De afgelopen maanden is hard gewerkt om de samenwerking te bestendigen, maar dat is niet eenvoudig. Het kost tijd, geld en inspanning. Voor bijvoorbeeld marketing, (door)ontwikkelen website, het opzetten van de coöperatie en het opbouwen van een klanten portefeuille. Vandaar deze aanvraag bij CityLab om zo versneld met 010² grote stappen te maken. Het model is zo opgebouwd dat we uiteindelijk financieel gezond en zelf onderhoudend zijn. Hoe? Met inkomsten door het leveren van producten en diensten aan bedrijven (bijvoorbeeld in het kader van verantwoord inkopen), vanuit lidmaatschapsgeld en donaties van fondsen. We zitten nu in de ontdekkingsfase. Het doel is om uiterlijk 1 januari 2026 als coöperatie onze diensten en activiteiten verder te ontplooien. Het kwadratische effect van onze samenwerking: * Directe impact: door in te kopen bij 010², koop je verantwoord in, steun je initiatieven die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen bieden en vul je je evt. SR-verplichting in. * Indirecte impact: je helpt 010² groeien wat leidt tot meer werkgelegenheid. De kracht van de samenwerking: - Gezamenlijkheid: We zijn en voelen ons verbonden en helpen elkaar. - Identiteit en Toewijding. We zijn trots om deel uit te maken van iets groters dan onszelf. - We delen kennis en vaardigheden, wat leidt tot persoonlijke groei en collectieve vooruitgang. - We hebben toegang tot elkaars netwerk wat leidt tot nieuwe kansen, zowel persoonlijk als professioneel. Om dit effect te versterken gaan we ook events organiseren. - Samenwerking heeft veelal een inspirerend effect zowel naar binnen als naar buiten. Zo kunnen we elkaar motiveren om onze gezamenlijke doelen en dromen te bereiken. - Kennis delen; bijvoorbeeld 1 van de leden heeft goede ervaring met CRM systeem. Deze kennis delen helpt de ander leden. Waar mogelijk zullen de kosten en het gebruik van middelen gedeeld worden. - Versterken van elkaars bedrijfsvoering door het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten In onze coöperatie willen we elkaars krachten en talenten benutten door co-creatie. Denk hierbij aan: • De 1 doet bijv de intake, de ander de acquisitie • Weer iemand anders organiseert een event • En sommigen zijn beter in social media dan anderen Een toekomstbestendig bedrijf heeft met haar kernactiviteiten (producten of diensten) effecten op sociaal of milieu vlak. 010² helpt bedrijven positieve effecten te vergroten en/of de negatieve effecten te verkleinen. Zo dragen we bij aan een duurzame, inclusieve en circulaire economie.