Ontdek › Plan

Flippen in Rotterdam; actieve leerlingen in de klas!

Subsidie toegekend € 49.622,00

Aangemaakt: 04 juni 2016

Heb hart voor onderwijs

De leerling en docent creëren samen in een theaterlab kunstgeschiedenis instructiefilmpjes voor het voortgezet onderwijs.

De meeste kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen actief onderwijs volgen. Met overvolle tassen vol boeken komen leerlingen in het voortgezet onderwijs op school aan. Om vervolgens vaak vanaf het begin van de les lange klassikale, mondelinge instructies te krijgen, waardoor hun actieve energie veelal omslaat in een passieve leerhouding. Hiermee ontstaat een afwachtend schoolklimaat waarbij het beoogde leerrendement vaak te laag is.
Waar is die nieuwsgierige en ondernemende leerling gebleven?
 Wij vinden deze klassikale manier van lesgeven niet meer voldoen. Multimedia is niet meer weg te denken en het onderwijs zal deze dus ook ten faveure van de ontwikkeling van de leerlingen dienen toe te passen. De werkvorm die wij via de telefoon, ipad of computer willen aanbieden, wordt ook wel Flipping the Classroom genoemd.
Wij als Theaterhavo/vwo hebben veel expertise in huis binnen de kunstvakken. 
Ons idee is om kwalitatieve instructiefilmpjes met leerlingen te maken.

Waarom goed voor Rotterdam?

De gemeente Rotterdam wil dat de stad een sterk cultureel klimaat heeft. Ze willen optimale voorwaarden scheppen voor de productie van kunst en cultuur, voor de toegankelijkheid ervan en voor het delen van informatie, kennis en middelen. Dat willen wij ook.
Onderwijs maak je samen! Zo willen wij samen met onze jongeren mooi leermateriaal maken en delen met Rotterdamse scholen.

Waarom vernieuwend?

De instructiefilmpjes bij Flipping the Classroom worden over het algemeen binnen scholen door docenten zelf gemaakt waarbij ze vaak gebruik maken van powerpoint materiaal. Wij willen de verbinding maken tussen theorie en praktijk waarbij de leerlingen zelf een grote rol spelen. Daarbij spelen wij in op de jongerencultuur van nu.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Doe mee

Contactpersoon: Inge van Rossum

Gerelateerde Plannen

Hqdefault

Digitaal schoolplein scholengroep Charlois.

Het digitale schoolplein (een sociaal platform) van de scholengroep Charlois brengt experts binnen de scholengroep samen

Bekijk dit plan
Coolll

COOLLL (werknaam)

Experimentele vaardigheden en techniek voor VO-leerlingen. Serieus werk maken van verbinding van VO- en PO-scholen, inhoudelijke aanbieders, bedrijfsleven en kennisinstellingen.

Bekijk dit plan
Kleuters

In Ontwikkeling Bedreigde Kleuters (IOBK) 2.0

Het opzetten van een voorziening voor startende kleuters, die door specifiek gedrag nog niet kunnen functioneren in een reguliere kleutergroep. Deze kinderen krijgen een intensieve begeleiding zodat zij wel goed kunnen instromen/functioneren.

Bekijk dit plan
Diploma uitreiking

IMC Weekendschool Delfshaven & Rotterdam Zuid

Bij IMC Weekendschool laten wij nieuwsgierige jongeren kennismaken met enthousiaste professionals uit uiteenlopende vakgebieden.

Bekijk dit plan
Artikel ad 20 maart 2018

Spel-IQoké-activiteiten voor (hoog) begaafde kinderen!

Spelactiviteiten voor (hoog) begaafde kinderen en hun familie met uitleen uitdagende spellen en boeken rondom thema hoogbegaafdheid in combinatie met ontmoetingen voor de ouders.

Bekijk dit plan
Zuiderlokaal

ZuiderLokaal

Het bieden van extra taal en rekenlessen en huiswerkbegeleiding aan leerlingen van het PO en van huiswerkbegeleiding aan leerlingen van het VO in Rotterdam Zuid, voor wier ouders dit financieel onbereikbaar is.

Bekijk dit plan
Dsc 0054

Nieuwe technologie in Rotterdams primair onderwijs

Rotterdamse scholen worden klaargestoomd voor de 21e eeuw met onze lessen en workshops in nieuwe technologie en programmeren in het primair onderwijs. Voor kind èn leerkracht.

Bekijk dit plan
Noa

Robotics

Leerlingen leren de onderwijsrobot programmeren om hem te laten dansen op eigen geprogrammeerde muziek. In dit plan wordt techniek verbonden met muziek en dans.

Bekijk dit plan
Meer plannen