Ontdek › Plan

Flippen in Rotterdam; actieve leerlingen in de klas!

Subsidie toegekend € 49.622,00

Aangemaakt: 04 juni 2016

Heb hart voor onderwijs

De leerling en docent creëren samen in een theaterlab kunstgeschiedenis instructiefilmpjes voor het voortgezet onderwijs.

De meeste kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen actief onderwijs volgen. Met overvolle tassen vol boeken komen leerlingen in het voortgezet onderwijs op school aan. Om vervolgens vaak vanaf het begin van de les lange klassikale, mondelinge instructies te krijgen, waardoor hun actieve energie veelal omslaat in een passieve leerhouding. Hiermee ontstaat een afwachtend schoolklimaat waarbij het beoogde leerrendement vaak te laag is.
Waar is die nieuwsgierige en ondernemende leerling gebleven?
 Wij vinden deze klassikale manier van lesgeven niet meer voldoen. Multimedia is niet meer weg te denken en het onderwijs zal deze dus ook ten faveure van de ontwikkeling van de leerlingen dienen toe te passen. De werkvorm die wij via de telefoon, ipad of computer willen aanbieden, wordt ook wel Flipping the Classroom genoemd.
Wij als Theaterhavo/vwo hebben veel expertise in huis binnen de kunstvakken. 
Ons idee is om kwalitatieve instructiefilmpjes met leerlingen te maken.

Waarom goed voor Rotterdam?

De gemeente Rotterdam wil dat de stad een sterk cultureel klimaat heeft. Ze willen optimale voorwaarden scheppen voor de productie van kunst en cultuur, voor de toegankelijkheid ervan en voor het delen van informatie, kennis en middelen. Dat willen wij ook.
Onderwijs maak je samen! Zo willen wij samen met onze jongeren mooi leermateriaal maken en delen met Rotterdamse scholen.

Waarom vernieuwend?

De instructiefilmpjes bij Flipping the Classroom worden over het algemeen binnen scholen door docenten zelf gemaakt waarbij ze vaak gebruik maken van powerpoint materiaal. Wij willen de verbinding maken tussen theorie en praktijk waarbij de leerlingen zelf een grote rol spelen. Daarbij spelen wij in op de jongerencultuur van nu.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Doe mee

Contactpersoon: Inge van Rossum

Gerelateerde Plannen

Lampje

Wij-maken-Rotterdam: jouw licht op vragen van de stad!

Rotterdamse leerlingen laten hun licht schijnen over sociaal-maatschappelijke vraagstukken van de stad in contextrijk onderwijs & een gemeenschap te creëren die bijdragen aan een duurzame wij-samenleving

Bekijk dit plan
Citylab afb

PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP CKV, ROTTERDAM

Rotterdam is de eerste stad in NL waar docenten ckv en educatoren van culturele instellingen zelf, samen, hun professionalisering gaan versterken.

Bekijk dit plan
Edu logo citylab

Het Rotterdamse sociale innovatie & educatie platform

Futureskills is een platform dat lespakketten (modules) en workshops ontwikkelt. Futureskills ontwikkelt deze educatieve programma’s rondom de vierde industriële revolutie.

Bekijk dit plan
Logo ja rotterdam

Worldschool Junior Academy Rotterdam

Leren onderzoeken en mondiale maatschappelijke betrokkenheid in het Rotterdamse voortgezet onderwijs.

Bekijk dit plan
Knikkergek

KnikkerGEK

Experimenteren, leren in het basisonderwijs met en door knikkers: knettergek van knikkers.

Bekijk dit plan

BuurtBizKids

In BuurtBizKids leren basisschoolkinderen hun mening te vormen en te uiten en gaan de dialoog aan met elkaar en buurtbewoners.

Bekijk dit plan
Img 0470

Havenschool

Ondernemende, nieuwsgierige en betrokken jongeren opleiden die bewuste toekomstkeuzes kunnen maken

Bekijk dit plan
Mijn boek boek

Mijn boek - Verhalen uit Rotterdam

Rotterdamse verhalen voor leerlingen van alle Rotterdamse basisscholen. Omdat lezen leuk is!

Bekijk dit plan
Meer plannen