Ontdek › Plan

From Black Spot to Sweet Spot

Subsidie toegekend € 15.000,00

Aangemaakt: 06 juni 2016

Cultuur als vernieuwende kracht

10 bedrijven worden gekoppeld aan 10 kunstenaars. Samen onderzoeken ze creativiteit en ondernemerschap.

De initiatiefnemers (RebelGroup, Rokade, Rabobank, MaasTD en Studio de Bakkerij) werven voor 1 oktober 10 Rotterdamse bedrijven vanuit verschillende sectoren. Ook selecteren ze 10 jonge kunstenaars uit diverse disciplines. 
Eis is dat de kunstenaar al enkele jaren zelfstandig aan het opereren is en naast het creëren van zijn werk ook durft zijn/haar visie te geven over een grote diversiteit aan problemen die hem/haar worden voorgeschoteld.

Elk bedrijf brengt een probleemstelling in waar dit bedrijf tegen aanloopt. De initiatiefnemers zoeken naar een grote diversiteit aan 'cases'.

De groep kunstenaars bekijkt, bespreekt, bevraagt en geeft uit eindelijk advies aan de bedrijven over deze problemen.

De ondernemers geven de kunstenaars een kijkje in de keuken van hun ondernemerschap door middel van het geven van een training. De initiatiefnemers zullen samen met de bedrijven een gevarieerd en interessant 'curriculum' vormgeven voor de kunstenaars.

Waarom goed voor Rotterdam?

In een jonge stad als Rotterdam zijn er veel jonge beginnende kunstenaars met grootse ideeën die de stad mooier kunnen maken. Veel van hen stranden door het niet goed organiseren van hun business.
In een ondernemersstad als Rotterdam zien ondernemers kansen. Regelmatig komen deze kansen niet tot bloei door een te kort aan creativiteit in de corporate sector.
Door deze twee groepen met elkaar te laten werken, leren ze elkaar in praktijk kennen. Hiermee dragen ze gezamenlijk een mooiere stad.

Waarom vernieuwend?

Kunstenaars worden vaak in bedrijven ingezet om kunst in het bedrijf te brengen (denk aan vormgeven ruimtes, muurschilderingen, schilderijen etc). Dit project zet het creatief denken van kunstenaars centraal ipv hun eindproduct. Ondernemers worden uitgedaagd hun kennis over ondernemen te delen en open te staan voor creatieve oplossingen voor lastige problemen in hun bedrijf.
Deze manier van samenwerken is tot nu toe weinig toegepast in beide sectoren.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Sweet spot

Doe mee

Organisatie: Studio de Bakkerij

Contactpersoon: Maarten Bakker

Wij zoeken

Rotterdams bedrijven die in willen stappen in het plan (4 van de 10 zijn reeds gevonden)

Iemand die naast het project een onderzoek naar resultaat wil voeren

Gerelateerde Plannen

Rotterdams Beeldfonds

Het Rotterdams Beeldfonds heeft het doel heel Rotterdam in beeld te brengen en te houden. Dit doen we door de stad fotografisch te documenteren en bestaand fotografisch materiaal te openbaren.

Bekijk dit plan
Schermafbeelding 2018 05 28 om 16.28.55

De Rotterdamse Podcast Fabriek

Dé online en offline locatie voor het produceren, distribueren, informeren en inspireren omtrent het medium podcast.

Bekijk dit plan
Center afbeelding

MEC Center

De jonge creatieve ondernemers krijgen een plek om zich te ontwikkelen in hun vakgebied. Joran en Richard willen met het MEC Center een vriendengroep creëren en zo het beste bij de jonge ondernemers naar boven brengen!

Bekijk dit plan
Artzone 010 artlab

ARTZONE-010

Semi-permanent kunstlaboratorium als experimentele vrijplaats en proeftuin voor beeldende kunst en design.

Bekijk dit plan

Healthy People Lab: casus 2

Healthy People is een Citylab waarin de Maasstad Academie, The Patching Zone uitnodigt als aanjager voor transitie in de zorgopleiding, dit doen we aan de hand van casus 2..

Bekijk dit plan
Madieke josefien01

Meekit Teams

Makerspaces en scholen verbinden aan jonge makers, zodat zij met techniek en creativiteit aan de slag gaan én aan de slag blijven!

Bekijk dit plan

FashionLab Rotterdam

Fashion Lab Rotterdam is een innovatieve en creatieve werkplaats voor verschillende doelgroepen om elkaar te versterken, ondersteunen, samen te werken en ervaring op kunnen doen.

Bekijk dit plan
Meer plannen