Ontdek › Plan

Het voordeel van de twijfel

Aangemaakt: 30 mei 2018

Heb hart voor onderwijs

Met dit project willen we pabo-studenten en leraren in het primair onderwijs in Rotterdam verder professionaliseren in het versterken van burgerschap van leerlingen.

Het fundament van dit project is het onderwijsconcept voor burgerschapsvorming 'Het voordeel van de twijfel'. Dat onderwijsconcept willen we verder ontwikkelen en inzetten voor:

- het opleiden van studenten en professionaliseren van opleidingsdocenten van TMH;
- het professionaliseren van leraren in het primair onderwijs in Rotterdam;
- het versterken van burgerschap van leerlingen in het primair onderwijs in Rotterdam.

Verder willen we onderzoeken of dat onderwijsconcept de reeds toegepaste burgerschapsvormende onderwijsactiviteiten op TMH en Rotterdamse basisscholen kan aanvullen en/of versterken. Genoemde (onderzoeks-)activiteiten zullen de ontwikkeling van een leerlijn burgerschapsvorming binnen het TMH-curriculum een aanzienlijke impuls geven. ‘Het voordeel van de twijfel’ stimuleert een onderzoekende houding bij leerlingen en geeft vorm en inhoud aan diversiteit. Leerlingen en studenten ontdekken de kracht van verschillen en leren deze te benutten.

Waarom goed voor Rotterdam?

We willen met dit project niet alleen aansluiten op het landelijk beleid inzake burgerschapsvorming in het onderwijs, maar tevens op de gerelateerde initiatieven in Rotterdam. Door het verder ontwikkelen en implementeren van een TMH-leerlijn voor burgerschapsvorming rusten we onze toekomstige leerkrachten in Rotterdam en omstreken goed toe om er met leerlingen in het (Rotterdamse) basisonderwijs mee aan de slag te gaan.

Waarom vernieuwend?

Dit project is vernieuwend omdat:
- alle TMH-studenten gedurende zes maanden gekoppeld worden aan een leerling die extra aandacht kan gebruiken (uit groep 7 van een Rotterdamse basisschool);
- alle TMH-studenten worden opgeleid in 'De dialoog en het voordeel van de twijfel' waarin ze (nog beter) leren gesprekken te voeren, ook over lastige en gevoelige onderwerpen, met elkaar en met kinderen.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Burgerschapsvorming1

Doe mee

Organisatie: Thomas More Hogeschool

Contactpersoon: Rudolf Kampers

Gerelateerde Plannen

Img 0473

Plan Naschoolse Educatieve Activiteiten

Na school, op school en voor iedereen

Bekijk dit plan
Afbeelding1

YCADEMY010 | gerse koppen

Openbare academie voor het versterken van (over)levensvaardigheden

Bekijk dit plan
Images 1

Fawaka Naschools Ondernemen

Kinderen maken op jonge leeftijd kennis met duurzaam ondernemen. En daarmee zicht op een aantrekkelijk toekomstperspectief.

Bekijk dit plan
Campus hoogvliet ai exterieur 1

Projectplan Campus Academie Hoogvliet

Het doel is om bassischoolleerlingen uit groep 8 in Hoogvliet extra aandacht, ondersteuning en huiswerkbegeleiding aan te bieden.

Bekijk dit plan
Neon light of cloud storage rv0fk7t8  f0000

Alle Ruimte

Alle Ruimte = creativiteit X vakmanschap X ruimte ... in Oud-Charlois

Bekijk dit plan
Dsc 0054

Nieuwe technologie in Rotterdams primair onderwijs

Rotterdamse scholen worden klaargestoomd voor de 21e eeuw met onze lessen en workshops in nieuwe technologie en programmeren in het primair onderwijs. Voor kind èn leerkracht.

Bekijk dit plan
Super schoool

Super Schoool

De ambitie van Super Schoool is om reguliere basisscholen de keuze te bieden een excellente school te worden in het toepassen van de Wet Passend Onderwijs.

Bekijk dit plan
Hqdefault

Digitaal schoolplein scholengroep Charlois.

Het digitale schoolplein (een sociaal platform) van de scholengroep Charlois brengt experts binnen de scholengroep samen

Bekijk dit plan
Meer plannen