Ontdek › Plan

Nao nou! Een robot in de kleuterklas.

Subsidie toegekend € 8.000,00

Aangemaakt: 23 mei 2017

Heb hart voor onderwijs

Een robot kan een leerkracht niet vervangen, wel ondersteunen. Wij maken een robotdidactiek voor kleuters en een simpele manier om de robot aan te sturen.

Twee Rotterdamse scholen gaan samen met de CED-Groep, Interactive Robotics en de Maakotheek aan de slag. We maken gekoppeld aan het kleuterprogramma ‘Sil op School’ activiteiten waarbij we de ‘Nao’ robot als hulpmiddel inzetten. Wat moet de robot doen om kleuters in zo’n activiteit te ondersteunen? Wat doet de leerkracht? Wanneer blijft de aandacht van de leerlingen bij de activiteit? We zoeken dat allemaal samen uit. Zo maken we activiteiten waarbij Nao effectief wordt ingezet. Maar dan zijn we nog niet tevreden. Het moet voor leerkrachten ook makkelijk zijn om zelf de robot aan te sturen voor eigen lesactiviteiten. Daarom maken we een omgeving om op een handige (en niet technische) manier de robot te kunnen instrueren. Om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk scholen na het project makkelijk en verantwoord gebruik kunnen maken van de robot activiteiten, komen de activiteiten, de omgeving voor de instructie en Nao robot via de Maakotheek in roulatie.

Waarom goed voor Rotterdam?

Kleine Rotterdammertjes krijgen een vliegende start in het basisonderwijs. Met behulp van Nao kunnen zij in de klas gedifferentieerd leren. We vermoeden dat we leerlingen na een introductie van de leerkracht soms zelfstandig met Nao kunnen laten leren. Dit zou extra leertijd opleveren.
Leerkrachten worden er als grote Rotterdammerts beter van omdat hun handelingsrepertoir wordt uitgebreid: nieuwe onderwijstechnologie didactisch verantwoord inzetten. De beste leerkrachten voor Rotterdam.

Waarom vernieuwend?

Als de robot al ingezet wordt dan is dit meestal in het kader van techniek. Wij benadrukken met Nao juist de didactische kracht van de robot voor het onderwijs. Vernieuwend is ook de manier waarop leerkrachten zelf activiteiten met de robot kunnen maken. Hiertoe maken we een platform voor aansturing vanuit de cloud zo gebruiksvriendelijk dat leerkrachten zich alleen nog maar zorgen hoeven te maken over een goede didactische uitwerking en niet meer een technische drempel op zien doemen.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Nao %282%29

Doe mee

Organisatie: CED-Groep

Contactpersoon: Lisette Ligtendag

Wij zoeken

Wij vinden het mooi om met anderen in contact te komen die ervaring hebben met robots in de kleuterklas. Leuk als je met ons mee wilt denken!

Gerelateerde Plannen

Klaar voor de toekomst

010010 010 Klaar voor de toekomst

We zitten aan de vooravond van een enorme technologische versnelling. Willen we daar als Rotterdam op voorbereid zijn dan moeten we zorgen dat onze kinderen daarop zijn voorbereid anders missen we de boot!

Bekijk dit plan

Flippen in Rotterdam; actieve leerlingen in de klas!

De leerling en docent creëren samen in een theaterlab kunstgeschiedenis instructiefilmpjes voor het voortgezet onderwijs.

Bekijk dit plan
Perpetual plastic

Perpetual Plastic 010

Waar lespakketten vaak in de schoolbanken blijven hangen willen wij de eerste interactieve recycle-les-machines in de klassen van Rotterdam introduceren zodat Rotterdams plastic afval een bron wordt voor een nieuwe ding.

Bekijk dit plan
Img 0470

Havenschool

Ondernemende, nieuwsgierige en betrokken jongeren opleiden die bewuste toekomstkeuzes kunnen maken

Bekijk dit plan
Schermafbeelding 2018 05 31 om 16.28.55

De Gamer 010

De Gamer is een interactieve energie-opwekkende speelvloer voor schoolpleinen. Met hulp van CityLab010 ontwikkelen we een lesprogramma voor Rotterdamse scholen waarbij kinderen al bewegend leren over duurzaamheid, wetenschap en techniek.

Bekijk dit plan
Buitenzijde denktank grijs logo vmbo

Livestream community

Leren binnen en buiten de school door drempelloze kennisdeling

Bekijk dit plan

Teach de Teacher-blijvend professionaliseren.

Alle leerkrachten, zowel pabo als zittende krijgen een actuele LAB omgeving waarin voldoende ontwikkel- en professionaliserings- en opleidingsmogelijkheden gecreëerd kunnen worden voor zowel leerlingen als leraren.

Bekijk dit plan
Meer plannen