Ontdek › Plan

Nao nou! Een robot in de kleuterklas.

Subsidie toegekend € 8.000,00

Aangemaakt: 23 mei 2017

Heb hart voor onderwijs

Een robot kan een leerkracht niet vervangen, wel ondersteunen. Wij maken een robotdidactiek voor kleuters en een simpele manier om de robot aan te sturen.

Twee Rotterdamse scholen gaan samen met de CED-Groep, Interactive Robotics en de Maakotheek aan de slag. We maken gekoppeld aan het kleuterprogramma ‘Sil op School’ activiteiten waarbij we de ‘Nao’ robot als hulpmiddel inzetten. Wat moet de robot doen om kleuters in zo’n activiteit te ondersteunen? Wat doet de leerkracht? Wanneer blijft de aandacht van de leerlingen bij de activiteit? We zoeken dat allemaal samen uit. Zo maken we activiteiten waarbij Nao effectief wordt ingezet. Maar dan zijn we nog niet tevreden. Het moet voor leerkrachten ook makkelijk zijn om zelf de robot aan te sturen voor eigen lesactiviteiten. Daarom maken we een omgeving om op een handige (en niet technische) manier de robot te kunnen instrueren. Om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk scholen na het project makkelijk en verantwoord gebruik kunnen maken van de robot activiteiten, komen de activiteiten, de omgeving voor de instructie en Nao robot via de Maakotheek in roulatie.

Waarom goed voor Rotterdam?

Kleine Rotterdammertjes krijgen een vliegende start in het basisonderwijs. Met behulp van Nao kunnen zij in de klas gedifferentieerd leren. We vermoeden dat we leerlingen na een introductie van de leerkracht soms zelfstandig met Nao kunnen laten leren. Dit zou extra leertijd opleveren.
Leerkrachten worden er als grote Rotterdammerts beter van omdat hun handelingsrepertoir wordt uitgebreid: nieuwe onderwijstechnologie didactisch verantwoord inzetten. De beste leerkrachten voor Rotterdam.

Waarom vernieuwend?

Als de robot al ingezet wordt dan is dit meestal in het kader van techniek. Wij benadrukken met Nao juist de didactische kracht van de robot voor het onderwijs. Vernieuwend is ook de manier waarop leerkrachten zelf activiteiten met de robot kunnen maken. Hiertoe maken we een platform voor aansturing vanuit de cloud zo gebruiksvriendelijk dat leerkrachten zich alleen nog maar zorgen hoeven te maken over een goede didactische uitwerking en niet meer een technische drempel op zien doemen.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Nao %282%29

Doe mee

Organisatie: CED-Groep

Contactpersoon: Lisette Ligtendag

Wij zoeken

Wij vinden het mooi om met anderen in contact te komen die ervaring hebben met robots in de kleuterklas. Leuk als je met ons mee wilt denken!

Gerelateerde Plannen

Koeientuin ztekst 2

Floating Farm Educatie

De Floating Farm (FF) wil basisschoolleerlingen in de regio Rotterdam verbinden met de agrarische sector (veehouderij) en dit combineren met kennis over een gezond voedingspatroon.

Bekijk dit plan
Perpetual plastic

Perpetual Plastic 010

Waar lespakketten vaak in de schoolbanken blijven hangen willen wij de eerste interactieve recycle-les-machines in de klassen van Rotterdam introduceren zodat Rotterdams plastic afval een bron wordt voor een nieuwe ding.

Bekijk dit plan
P3220093

Onderzoekend leren op de Zalmplaatschool

Onderzoekend en ontwerpend leren op de Zalmplaatschool ! 21 ste Century Skills

Bekijk dit plan
Stickerboog

leuk leren 010

Spelen is leren. Het doel van het plan is om spelend leren beter op de kaart te zetten en meer Rotterdamse gezinnen met jonge kinderen toegang te geven tot leuk en leerzaam (spel)materiaal.

Bekijk dit plan
Bij artikel

"Samen voor Taal"

Samen met ouders de (taal)ontwikkeling van kinderen in de plusopvang stimuleren. Een aantrekkelijk, eenvoudig en vooral LEUK programma ontwikkelen waarin samen oefenen en voorbeeld gedrag voorop staan.

Bekijk dit plan
Edu logo citylab

Het Rotterdamse sociale innovatie & educatie platform

Futureskills is een platform dat lespakketten (modules) en workshops ontwikkelt. Futureskills ontwikkelt deze educatieve programma’s rondom de vierde industriële revolutie.

Bekijk dit plan
Img 2268

Gedijen aan de Maas

Jongerencoachen in een warme, positieve motiverende omgeving.Natuurlijk opvoeden in een tweede thuishuis.

Bekijk dit plan
Website sbwr l

Samen bouwen we Rotterdam

Kansen van jongeren vergroten door te investeren in hun ‘human & social capital’; door het koppelen van jongeren aan oom & tante's en bedrijven

Bekijk dit plan
Meer plannen