Ontdek › Plan

Nao nou! Een robot in de kleuterklas.

Subsidie toegekend € 8.000,00

Aangemaakt: 23 mei 2017

Heb hart voor onderwijs

Een robot kan een leerkracht niet vervangen, wel ondersteunen. Wij maken een robotdidactiek voor kleuters en een simpele manier om de robot aan te sturen.

Twee Rotterdamse scholen gaan samen met de CED-Groep, Interactive Robotics en de Maakotheek aan de slag. We maken gekoppeld aan het kleuterprogramma ‘Sil op School’ activiteiten waarbij we de ‘Nao’ robot als hulpmiddel inzetten. Wat moet de robot doen om kleuters in zo’n activiteit te ondersteunen? Wat doet de leerkracht? Wanneer blijft de aandacht van de leerlingen bij de activiteit? We zoeken dat allemaal samen uit. Zo maken we activiteiten waarbij Nao effectief wordt ingezet. Maar dan zijn we nog niet tevreden. Het moet voor leerkrachten ook makkelijk zijn om zelf de robot aan te sturen voor eigen lesactiviteiten. Daarom maken we een omgeving om op een handige (en niet technische) manier de robot te kunnen instrueren. Om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk scholen na het project makkelijk en verantwoord gebruik kunnen maken van de robot activiteiten, komen de activiteiten, de omgeving voor de instructie en Nao robot via de Maakotheek in roulatie.

Waarom goed voor Rotterdam?

Kleine Rotterdammertjes krijgen een vliegende start in het basisonderwijs. Met behulp van Nao kunnen zij in de klas gedifferentieerd leren. We vermoeden dat we leerlingen na een introductie van de leerkracht soms zelfstandig met Nao kunnen laten leren. Dit zou extra leertijd opleveren.
Leerkrachten worden er als grote Rotterdammerts beter van omdat hun handelingsrepertoir wordt uitgebreid: nieuwe onderwijstechnologie didactisch verantwoord inzetten. De beste leerkrachten voor Rotterdam.

Waarom vernieuwend?

Als de robot al ingezet wordt dan is dit meestal in het kader van techniek. Wij benadrukken met Nao juist de didactische kracht van de robot voor het onderwijs. Vernieuwend is ook de manier waarop leerkrachten zelf activiteiten met de robot kunnen maken. Hiertoe maken we een platform voor aansturing vanuit de cloud zo gebruiksvriendelijk dat leerkrachten zich alleen nog maar zorgen hoeven te maken over een goede didactische uitwerking en niet meer een technische drempel op zien doemen.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Nao %282%29

Doe mee

Organisatie: CED-Groep

Contactpersoon: Lisette Ligtendag

Wij zoeken

Wij vinden het mooi om met anderen in contact te komen die ervaring hebben met robots in de kleuterklas. Leuk als je met ons mee wilt denken!

Gerelateerde Plannen

Buitenspelen

De Buitenwereld

We breiden de lesruimte van OBS De Kleine Wereld uit naar het plein en de buurt, zodat kinderen uitdagingen aan kunnen gaan in een veilige omgeving. Nieuwsgierigheid, ontmoeting en zorg voor de omgeving zijn sleutelwoorden van De Buitenruimte.

Bekijk dit plan
Raw image

Raw.Authentic.Heart Tour 2016 by Fernando Halman

Een interactieve seminar gericht aan jong volwassenen waarin Fernando Halman jou de Raw.Authentic.Heart methode gaat leren.

Bekijk dit plan
Citylab afb

PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP CKV, ROTTERDAM

Rotterdam is de eerste stad in NL waar docenten ckv en educatoren van culturele instellingen zelf, samen, hun professionalisering gaan versterken.

Bekijk dit plan
1383758 1421285188084569 1395309728 n

Onderwijs van de 21e eeuw!

Een onderwijsysteem invoeren waarin ieder kind zich maximaal ontplooit, talent mag ontwikkelen en klaar is voor de toekomst.

Bekijk dit plan
Img 0470

Havenschool

Ondernemende, nieuwsgierige en betrokken jongeren opleiden die bewuste toekomstkeuzes kunnen maken

Bekijk dit plan

Teach de Teacher-blijvend professionaliseren.

Alle leerkrachten, zowel pabo als zittende krijgen een actuele LAB omgeving waarin voldoende ontwikkel- en professionaliserings- en opleidingsmogelijkheden gecreëerd kunnen worden voor zowel leerlingen als leraren.

Bekijk dit plan
Website sbwr l

Samen bouwen we Rotterdam

Kansen van jongeren vergroten door te investeren in hun ‘human & social capital’; door het koppelen van jongeren aan oom & tante's en bedrijven

Bekijk dit plan
2016 10 13 photo 00000230

ROoster10

Meer jongeren haken af bij het reguliere onderwijs om sociale, emotionele, economische of culturele redenen. ROoster10 is hun huiskamer, luisterend oor en huiswerkbegeleiding.

Bekijk dit plan
Meer plannen