Ontdek › Plan

Nieuwe technologie in Rotterdams primair onderwijs

Aangemaakt: 30 oktober 2016

Heb hart voor onderwijs

Rotterdamse scholen worden klaargestoomd voor de 21e eeuw met onze lessen en workshops in nieuwe technologie en programmeren in het primair onderwijs. Voor kind èn leerkracht.

Om mee te gaan met de ontwikkelingen van deze tijd probeert het primair onderwijs digitale geletterdheid - het omgaan met de digitale wereld - te verwerken in het vaste curriculum. Computational thinking is een belangrijk begrip hierbij, maar ook een principe waarbij leerkrachten meer inspiratie en handvatten bij moeten krijgen om leerlingen beter op te leiden voor een leven in de huidige en veranderende maatschappij. Daar gaan wij bij helpen! Wij ontwikkelen drie methodes voor het primair onderwijs die wij als basis gebruiken. Allemaal vanuit hetzelfde doel: leerlingen, van verschillende leeftijdsgroepen, enthousiasmeren voor programmeren en nieuwe technologie die relevant zijn om zich te kunnen ontwikkelen in de hedendaagse en toekomstige maatschappij. Daarnaast gaan we leerkrachten begeleiden bij het integreren van deze technieken in het vaste curriculum en spelen we in op de behoeftes en vragen.

Waarom goed voor Rotterdam?

Rotterdamse scholen zien in dat als een kind begrijpt hoe een technologie werkt ze de kennis hebben problemen op te lossen. De technische basis is er, computational thinking is de volgende stap. Het primair onderwijs is gebaat bij betere begeleiding en inzicht in deze lesvormen. Op naar een stad met kinderen die klaar zijn voor problemen waar we het bestaan nog niet vanaf weten.

Waarom vernieuwend?

Nieuwe ontwikkelingen vragen veel van leerkrachten, deze worden zelden goed geleerd. Momenteel is het, zelfs voor een leerkracht die moeite doet, lastig een goede methode te vinden om te gebruiken. Informatie is versplinterd over het internet, niet volledig of Engels. Onze methodiek is vernieuwend omdat we intensief samenwerken met een school en bestaande methodes en kennis toegankelijk en toepasbaar maken. We willen het niet alleen de leerlingen leren maar leerkrachten helpen bij de integratie

Bijlagen:

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Dsc 0054

Doe mee

Organisatie: KITE

Contactpersoon: Lieke van den Berge

Gerelateerde Plannen

Ikbenwij5ktransp

IK BEN WIJ

Binden en verbinden door middel van creativiteit en dialoog met als slogan; Vier de verschillen en benut de overeenkomsten.

Bekijk dit plan
Neon light of cloud storage rv0fk7t8  f0000

Alle Ruimte

Alle Ruimte = onderwijs X vakmanschap X ruimte ... in Oud-Charlois

Bekijk dit plan
Perpetual plastic

Perpetual Plastic 010

Waar lespakketten vaak in de schoolbanken blijven hangen willen wij de eerste interactieve recycle-les-machines in de klassen van Rotterdam introduceren zodat Rotterdams plastic afval een bron wordt voor een nieuwe ding.

Bekijk dit plan
Poster rotterdams po debat 2017

Leren debatteren voor het Rotterdamse basisonderwijs

De verbinding van burgerschap en Rotterdam in het toekomstgericht onderwijs.

Bekijk dit plan
Koeientuin ztekst 2

Floating Farm Educatie

De Floating Farm (FF) wil basisschoolleerlingen in de regio Rotterdam verbinden met de agrarische sector (veehouderij) en dit combineren met kennis over een gezond voedingspatroon.

Bekijk dit plan
Img 0475

Leer- en Veerkracht, in je kracht op school!

Een intensief Integraal meerjarentraject ter bevordering van de mentale veerkracht van leerlingen en leerkrachten.

Bekijk dit plan
Yp2

Naar nieuwe comfort zones

Jongeren met verschillende achtergrond, kennis en vaardigheden werken internationaal samen aan de stad van morgen.

Bekijk dit plan
Meer plannen