Ontdek › Plan

PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP CKV, ROTTERDAM

Subsidie toegekend € 24.400,00

Aangemaakt: 30 mei 2016

Heb hart voor onderwijs

Rotterdam is de eerste stad in NL waar docenten ckv en educatoren van culturele instellingen zelf, samen, hun professionalisering gaan versterken.

Waarom:
- Nieuwe exameneisen ckv per 1-9-2017
- Kwetsbare positie van docenten ckv
- Samenwerking met culturele instelling leidt niet altijd tot kwalitatief beter cultuuronderwijs volgens de scholen
- In Rotterdam blijft deelname aan de cultuurkaart sterk achter bij het landelijke gemiddelde

De professionele leergemeenschap ckv wil gezamenlijk en lokaal ckv versterken. Deze leergemeenschap zal een actuele case study in cultuuronderwijs zijn, met als doel het collectief vormgeven en professionaliseren van onderwijs in het algemeen. 16 docenten ckv, van vmbo t/m vwo, en 19 educatoren, van musea t/m dansgezelschap, gaan uitwisselen. De professionele leergemeenschap ckv komt in 2016-2017 zes keer bij elkaar. Tussen de bijeenkomsten in gaan de buddy’s (10 trio’s van 1 docent en 2 educatoren) samen de school en instelling in. Deze praktijkervaringen willen ze delen met andere docenten en educatoren.
Aanvraag citylab 24.400.

Waarom goed voor Rotterdam?

Met goed cultuuronderwijs ontdekken leerlingen hun meerwaarde voor de maatschappij, die door en door internationaal is. Cultuuronderwijs helpt leerlingen zich te verhouden tot de wereld om hen heen, deze te doorgronden en de juiste vragen te blijven stellen. Ze trainen hun ‘21st century skills’, zoals kritisch nadenken, samenwerken en problemen oplossen. Culturele activiteiten zijn geen extraatjes, ze sorteren blijvende effecten en een wezenlijke ervaring.

Waarom vernieuwend?

Rotterdam is de eerste stad in Nederland waar docenten en educatoren zelf, samen, hun professionalisering gaan versterken. Dwars door muren van scholen, dwars door de verschillende disciplines van culturele instellingen. Een vorm van zelforganisatie die duurzaam en collectief is, en geleerd wordt om de resultaten van leerlingen te verbeteren. We willen een openheid creëren waardoor de schotten tussen school en culturele instelling verdwijnen.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Citylab afb

Doe mee

Organisatie: Stichting Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam

Contactpersoon: Mirjam van Tilburg

Wij zoeken

Netwerk, co-financiering

Gerelateerde Plannen

Logo dit is talent

DIT IS TALENT

Versneld afgestudeerd HBO-ers opleiden tot startbekwaam groepsleerkracht in het basisonderwijs voor de gemeente Rotterdam.

Bekijk dit plan
Knikkergek

KnikkerGEK

Experimenteren, leren in het basisonderwijs met en door knikkers: knettergek van knikkers.

Bekijk dit plan
Nao %282%29

Nao nou! Een robot in de kleuterklas.

Een robot kan een leerkracht niet vervangen, wel ondersteunen. Wij maken een robotdidactiek voor kleuters en een simpele manier om de robot aan te sturen.

Bekijk dit plan
Hqdefault

Digitaal schoolplein scholengroep Charlois.

Het digitale schoolplein (een sociaal platform) van de scholengroep Charlois brengt experts binnen de scholengroep samen

Bekijk dit plan
Super schoool

Super Schoool

De ambitie van Super Schoool is om reguliere basisscholen de keuze te bieden een excellente school te worden in het toepassen van de Wet Passend Onderwijs.

Bekijk dit plan
1218 rotterdam marketing

Smart port, meiden aan boord

Wij stimuleren meiden te kiezen voor een carrière in de Rotterdamse haven en industrie. Dit doen we met een magazine vol rolmodellen, voor en door meiden, de "Havenskills"-netwerktraining en praktijkbezoeken.

Bekijk dit plan

Adminbedriijf.nl (future financials)

Een ‘ontmoetingsplaats’ waar studenten van het Mbo en van het Hbo uitstekend worden voorbereid op de arbeidsmarkt.

Bekijk dit plan
Edu logo citylab

Het Rotterdamse sociale innovatie & educatie platform

Futureskills is een platform dat lespakketten (modules) en workshops ontwikkelt. Futureskills ontwikkelt deze educatieve programma’s rondom de vierde industriële revolutie.

Bekijk dit plan
Meer plannen