Ontdek › Plan

SKILLS op Zuid

Subsidie toegekend € 15.000,00

Aangemaakt: 31 mei 2016

Heb hart voor onderwijs

SKILLS lessen met individuele coaching zodat de Rotterdam Zuid leerling zijn krachten en talenten beter leert kennen. De jongeren binnen het onderwijs 1 op 1 begeleiden zodat schooluitval en risicogedrag wordt tegengegaan.

Twee docenten, ervaren in het onderwijs in Rotterdam, zien dat onderwijs op Zuid een speciale aanpak behoeft.
Samen hebben ze het vak SKILLS opgezet. Een vak waarin de leerling leert reflecteren, sociaal gedrag aanleert en iets op een goede manier te bespreken. Dit vak wordt gegeven aan de gehele onderbouw van het VMBO. Maar de SKILLS-lessen alleen blijken niet voldoende. Deze leerlingen hebben 1 op 1 begeleiding nodig zodat ze niet dreigen uit te vallen binnen het onderwijs, maar hun eigen kracht leren kennen en hun talenten ontwikkelen. Deze coaching komt van de ervaren docenten in het onderwijs. Zij kennen de leerlingen goed en weten uit leservaring wat de leerling kan gebruiken aan sociale SKILLS. Deze docenten hebben al een band met de leerlingen en kunnen met hun expertise het verschil maken voor deze jongeren!

Waarom goed voor Rotterdam?

Op het moment dat ik mijn lunch weggeef omdat een leerling alweer niet heeft ontbeten, is deze leerling natuurlijk bezig met zijn of haar eerste levensbehoeftes. Staat hij dan nog wel open om te leren uit een boek?
Wij geloven dat naast de SKILLS lessen, individuele begeleiding noodzakelijk is. Omdat leerlingen zo meer bagage meekrijgen om zichzelf straks beter te kunnen redden in de maatschappij. Individuele aandacht is juist voor deze leerling ontzettend belangrijk

Waarom vernieuwend?

Wij stellen dat wij als docenten, een grotere rol zouden moeten spelen in het preventieve beleid ter voorkoming en/of begeleiding van risicojongeren. Op een school als VMBO Slinge ben je allang niet meer 'alleen' docent. Onze school op Rotterdam Zuid staat in een uitzonderlijk probleemgebied en die problemen komen ook de klas in. Dit vraagt dan ook, als het aan ons ligt, om een uitzonderlijke aanpak.

Bijlagen:

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Images

Doe mee

Organisatie: LMC VMBO Slinge

Contactpersoon: Tisa de Jong & Marloes Bruinsma

Wij zoeken

Graag willen wij dat er onderzoek meeloopt om de effecten te meten van coaching op de leerlingen.

Gerelateerde Plannen

Burgerschapsvorming1

Het voordeel van de twijfel

Met dit project willen we pabo-studenten en leraren in het primair onderwijs in Rotterdam verder professionaliseren in het versterken van burgerschap van leerlingen.

Bekijk dit plan

Vreedzame wijk 3036

Het uitrollen van de Vreedzame school naar Vreedzame wijk

Bekijk dit plan
Img 1149

Jeugdgemeenteraad Rotterdam

Kinderen leren de kunst van het democratisch samenleven onder leiding van acteurs in de raadszaal van het stadhuis.

Bekijk dit plan
Artikel ad 20 maart 2018

Spel-IQoké-activiteiten voor (hoog) begaafde kinderen!

Spelactiviteiten voor (hoog) begaafde kinderen en hun familie met uitleen uitdagende spellen en boeken rondom thema hoogbegaafdheid in combinatie met ontmoetingen voor de ouders.

Bekijk dit plan

Speel het Challenge the future-game!

Met een creatief spel zetten bewoners zelf hun wijk ‘op de kaart’. Kinderen/buurtbewoners spelen het spel. Doel is om hen bewust te maken van uitdagingen en keuzes in hun wijk, en via ‘Right to Challenge’ budget te genereren.

Bekijk dit plan
Logo ja rotterdam

Worldschool Junior Academy Rotterdam

Leren onderzoeken en mondiale maatschappelijke betrokkenheid in het Rotterdamse voortgezet onderwijs.

Bekijk dit plan
Img 0470

Havenschool

Ondernemende, nieuwsgierige en betrokken jongeren opleiden die bewuste toekomstkeuzes kunnen maken

Bekijk dit plan
Veerkracht010 gr

VEERKRACHT010

Onze jongeren van nu, zijn de Rotterdammers van morgen. Samen bouwen wij aan hun veerkracht en zelfredzaamheid

Bekijk dit plan
Meer plannen