Ontdek › Plan

Speel het Challenge the future-game!

Aangemaakt: 24 april 2018

Heb hart voor onderwijs

Met een creatief spel zetten bewoners zelf hun wijk ‘op de kaart’. Kinderen/buurtbewoners spelen het spel. Doel is om hen bewust te maken van uitdagingen en keuzes in hun wijk, en via ‘Right to Challenge’ budget te genereren.

De openbare ruimte moet plek bieden aan een toenemend aantal functionaliteiten (wonen, parkeren, verkeer, recreatie). In de stad neemt de druk op de openbare ruimte toe. Inwoners zijn zich vaak weinig bewust van ontwikkelingen en welke invloed dit heeft op hun omgeving. Wel hebben zij bruikbare ervaringen met de inrichting en het beheer van de wijk. Wat willen de jongere generaties in de wijk? Zij zijn de bewoners van de toekomst en willen daar met plezier wonen, hun kinderen laten spelen in een gezonde omgeving. Vanuit toekomstbeelden en ervaringen uit het verleden willen wij de kinderen en bewoners bewustmaken van de uitdagingen in hun wijk. Door hen te laten bepalen hoe hun ‘wijk van de toekomst’ eruitziet. Wij maken daarvoor een spel. Zo zien inwoners welke invloed zij hebben op beheertaken en plannen van de gemeente. Het resultaat van ons plan is om met een ‘Right to Challenge’ geld ‘de wijk in te brengen’. Daarmee verbeteren bewoners hun wijk, passend bij de ideeën uit het spel.

Waarom goed voor Rotterdam?

We maken mensen bewuster van toekomstige uitdagingen voor hun omgeving. We bieden hen invloed op de beheertaken en plannen van de gemeente, om deze beter bij de lokale behoeftes aan te sluiten. Voor de gemeente bieden we met het spel een instrument om in meer wijken eenzelfde gesprek aan te gaan. Het spel maakt inhoudelijke issues concreet, is voor (middelbare) schoolkinderen en bewoners leuk om te spelen en legt een verbinding met de inhoudelijke plannen en beheertaken van de gemeente.

Waarom vernieuwend?

Met een spel geven we de (middelbare) schoolkinderen en bewoners een stem in het inrichten/beheren van hun leefomgeving. Het spel maakt abstracte onderwerpen visueel en tastbaar. Een spel is leuk om toe te passen, brengt het gesprek en de dialoog op gang tussen bewoners onderling. Maar ook tussen bewoners en gemeente. De resultaten liggen niet alleen in de (verre) toekomst, maar komen terug in het heden – via de “Right to Challenge” is geld beschikbaar om direct iets voor de wijk te doen.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Doe mee

Organisatie: APPM

Contactpersoon: Bart Budding

Wij zoeken

Feedback op ons plan. Wat zou behulpzaam voor de gemeente?

Gerelateerde Plannen

P3220093

Onderzoekend leren op de Zalmplaatschool

Onderzoekend en ontwerpend leren op de Zalmplaatschool ! 21 ste Century Skills

Bekijk dit plan
Engels

Na onderwijs komt wereldwijs

Met een actief naschools programma kinderen klaarstomen voor een kansrijke toekomst

Bekijk dit plan
Ruimtereis 2016

Ruimtemissie voor leerlingen

Leerlingen van het Vreewijk Lyceum organiseren en maken hun eigen ruimtereis! Iedereen kan mee doen vanwege de verschillende disciplines.

Bekijk dit plan
Koeientuin ztekst 2

Floating Farm Educatie

De Floating Farm (FF) wil basisschoolleerlingen in de regio Rotterdam verbinden met de agrarische sector (veehouderij) en dit combineren met kennis over een gezond voedingspatroon.

Bekijk dit plan

Flippen in Rotterdam; actieve leerlingen in de klas!

De leerling en docent creëren samen in een theaterlab kunstgeschiedenis instructiefilmpjes voor het voortgezet onderwijs.

Bekijk dit plan
Dsc 0054

Nieuwe technologie in Rotterdams primair onderwijs

Rotterdamse scholen worden klaargestoomd voor de 21e eeuw met onze lessen en workshops in nieuwe technologie en programmeren in het primair onderwijs. Voor kind èn leerkracht.

Bekijk dit plan
Raw image

Raw.Authentic.Heart Tour 2016 by Fernando Halman

Een interactieve seminar gericht aan jong volwassenen waarin Fernando Halman jou de Raw.Authentic.Heart methode gaat leren.

Bekijk dit plan
Nao %282%29

Nao nou! Een robot in de kleuterklas.

Een robot kan een leerkracht niet vervangen, wel ondersteunen. Wij maken een robotdidactiek voor kleuters en een simpele manier om de robot aan te sturen.

Bekijk dit plan
Meer plannen