Laat Rotterdam je Rotterdam vertellen.
Startbudget toegekend € 53600,-
Kunst, cultuur, stadsgeschiedenis, innovativiteit en techniek komen samen in de vorm van bankjes, tafels, prullenbakken en grondpanelen met een typisch herkenbaar Rotterdams-custom-made design, afgestemd op het stadsgedeelte waar het geplaatst isOmschrijving
Rotterdam is een stad met geschiedenis, waar wat gebeurd, een stad met een typische eigen cultuur, een stad met Rotterdamse uitspraken en spreekwoorden in dialect, een stad vol met gebouwen, locaties en historie om trots op te zijn. Elk stadsgedeelte heeft wat te zeggen tegen ieder mens. Dit alles mag gezien en verteld worden. Hier speelt dit plan op in!De specifieke stadsgedeeltes die ieder een uniek verhaal te vertellen hebben, hebben toehoorders nodig. Zet deze neer op een rustige plek die het verhaal al op zich verteld en laat het straat meubilair onderdeel zijn van deze verhaal vertelling.
Straatmeubilair dat van cortenstaal, rvs of gepoedercoat staal is wat duurzaam is, milieuvriendelijk, onderhoudsarm, vandalisme-proof en een stevige robuuste Rotterdamse uitstraling heeft. Maar dan wel elk met een unieke Rotterdamse uitspraak, zin of tekst, een Rotterdamse afbeelding, stadslogo, een nummer erop (onderdeel van de totaalserie) en de Rotterdamse skyline erin verwerkt.
Sociale relevantie
Het is een verrijking voor de stadscultuur en stadsomgeving. Het laat de mens kennis maken met een stadsgedeelte om er een binding ermee te krijgen. In deze tijd waar de mens individualistischer is geworden worden, is dit juist een creatieve mogelijkheid deze weer in contact te brengen met de unieke Rotterdamse cultuur, omgeving en historie. Denk aan unieke locaties zoals: de haven, de binnenstad, Coolsingel, Erasmusbrug, sportlocaties (stadion), parken, monumenten, mooie uitzichtlocaties,etc.Innovatie
Het is iets unieks wat nog niet eerder gedaan is Nederland, zeker niet als een serie verspreid over de hele stad. Het zal voor sommigen zelfs een verzameling worden om ze allemaal op de foto te zetten (wandelroute?)! Door de complete serie heen (50 tot 100 locaties) zal ook nog een verhaallijn lopen. Het zal veel aandacht creëren vanuit de mens en media!Ook vanuit technisch oogpunt is dit innovatief, vernieuwend omdat je dit niet of nauwelijks nog ziet! Uitdagend qua ontwerp en maakbaarheid.