Via het bijwonen van verschillende colleges halen we de buitenwereld binnen met het toepassen van 21 ste eeuwse vaardigheden
Omschrijving
Door in het curriculum een paar keer per jaar college tour op te nemen gaan we de leerlingen school breed in aanraking brengen met bepaalde onderwerpen zoals techniek, natuur, zorg etc. We willen hierbij het bedrijfsleven betrekken en andere Stakeholders. We gaan de kinderen een ervaring laten opdoen door het onderwerp te laten ervaren. Zo ontstaat er een andere beeldvorming en is dit gelijk een vorm van schoolloopbaan oriëntatie. Vanuit deze beleving gaan de kinderen aan de slag met 21 ste eeuwse vaardigheden zoals samenwerken, presenteren pitchen , creativiteit en onderzoeken . Door deze werkwijze gaan we zorgen voor verbinding, samenhang en geven we het onderwijs aan de Rotterdamse kinderen wat past bij de toekomstige maatschappij. Zo kunnen we de kinderen vanuit de realiteit competenties ontwikkelen en kennis opdoen die goed zijn voor Rotterdam en de 21 ste eeuw in relatie tot burgerschap, werkgelegenheid en grote maatschappelijk belangen.
Sociale relevantie
Het is zo inspirerend maar ook noodzakelijk omdat leerlingen in hun kracht worden gezet en een voorsprong krijgen met betrekking tot de leerlingen die niet in Rotterdam op school zitten . Dit is zeker van belang voor de stad Rotterdam als havenstad en wat Rotterdam in de toekomst nodig heeft.
Innovatie
Het is vernieuwend omdat de 21 ste eeuwse vaardigheden aan bod komen en het is een andere manier van kennis opdoen dan in de groep zitten. Leerlingen kunnen de expertise krijgen van ervaringsdeskundigen niet vanuit beelden maar vanuit passie en inspiratie