Shared Obsessions. Tegen eenzaamheid: verbinding door gedeelde passie

Shared Obsessions (SO) bouwt aan een sterker Rotterdam door eenzaamheid onder jongvolwassenen (56,7%) te verminderen door in te spelen op de groeiende behoefte naar betekenisvolle offline ontmoetingen in alle wijken, en ondersteunt tegelijk lokale duurzame ondernemers in hun groei en impact. Waar veel initiatieven zich richten op zorg en opvang, focust SO op preventie: sociale verbinding als cultuur, niet als hulpverlening. We bouwen lokale, zelf-runnende, inclusieve communities waar mensen elkaar laagdrempelig ontmoeten vanuit gedeelde creatieve passies, van schaken en stadstuinieren tot circulaire kledingruil. Dit sluit aan bij de focus in het Coalitieakkoord om cultuur in te zetten voor eenzaamheidsbestrijding. Onze doelgroep bestaat uit creatieve Gen Z- en millennial-Rotterdammers (16–35 jaar). Zij zoeken authenticiteit, betekenis en echte ontmoetingen. Dit zijn de bewoners die volgens het Cultuurplan 2025–2028 en de Rotterdamse Eenzaamheidsaanpak 2025 extra steun verdienen om weer actief mee te doen. De vernieuwing zit in onze evidence-informed aanpak. Vanuit gedragswetenschap en service design ontwerpen we een sociale formats en ‘Fourth Spaces’ die sociale drempels verlagen en duurzame relaties versterken. Methoden als co-creatie en ‘commitment loops’ worden toegepast in de praktijk, wat meetbaar meer participatie oplevert. Onze pilots tonen aan dat zelfs introverte deelnemers aansluiting vinden. Dit is een organisatorische, procesmatige en schaalbare vernieuwing die de innovatiekracht van de Rotterdamse culturele sector versterkt. Zoals een bezoeker zei: “Ik ben super introvert, maar via het schaken bij Check Mates durfde ik wél contact te maken.” Elke 4 tot 6 weken starten we een nieuwe community in een ander gebied, voorlopig: Centrum: Social Chess ism Kaapse Maria & Kuub Koffie West: Social Garderning ism Gore Tengels, West: Social Vintage Swapping & Styling ism Oud Zaad, Social Vinyl Listening ism Schot Coffee & Molliysboven Oost: Social Wildpicking ism Bar Bocht, Zuid: Social Skating in Skateland Noord: Social Calesthenics in Sportveld Vroezenpark We werken samen met-, en bieden een podium aan inclusieve lokale duurzame ondernemers. Hun locaties worden culturele hubs waar nieuwe doelgroepen samenkomen (interconnectiviteit), wat inspeelt op de behoefte aan creatieve, inspirerende en leerzame plekken in de stad. Daarmee versterken we de stedelijke cultuurinfrastructuur en stimuleren we de circulaire economie, volledig in lijn met het coalitieakkoord Eén Stad (2022–2026). Met steun van CityLab010 willen we drie stappen zetten: 1. Bereik vergroten met gerichte communicatie zodat meer Rotterdammers en ondernemers meedoen en we nog impactvoller verbinden. 2. Ambassadeurstraject /ontwikkelen: training en toolkit voor hosts zodat communities zelfstandig doorgroeien wanneer wij nieuwe starten. 3.Community-materialen aanschaffen (zoals schaaksets, kledingrekken en skateboards) om deelname laagdrempelig te houden. Wie zijn wij? Wij zijn Matthijs en Julie (VOF), gespecialiseerd (5+ jaar) in User Experience Design en gedragspsychologie. Onze expertise ligt in het ontwerpen van sociale systemen die leiden tot actieve, inclusieve participatie. De pilot (Social Chess: 50+ jongeren in community Chat na twee events, 70% terugkerend,+ onderlinge meet-ups) bewijst het potentieel. Met CityLab010 willen we dit model professioneel documenteren, meetbaar maken en opschalen naar 15–20 sessies in 2026.

Daarom goed en vernieuwend voor Rotterdam.

56,7% van de jongvolwassenen Rotterdammers kampt met eenzaamheid. Shared Obsessions biedt een preventieve, bewezen, culturele aanpak vanuit groeiende behoefte: geen hulpverlening, maar offline betekenisvolle ontmoeting vanuit gedeelde passies. Zo versterken we welzijn en stedelijke samenhang.
Onze aanpak en ontwikkelde format past gedragswetenschap toe op communitydesign. In plaats van losse activiteiten creëren we herhaalbare formats die sociale drempels verlagen en langdurige verbinding stimuleren. Dat is procesinnovatie met een schaalbare, meetbare impact.
We verbinden cultuur met lokale, duurzame ondernemers (circulaire economie). Door te werken met horeca, vintagewinkels en stadstuinen, realiseren we gezamenlijke impact én verbeteren we de nabijheid van cultuur en spreiding over Rotterdamse wijken.

Bijlagen.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief
Matthijs Huijbregts