TeachBuddy. Peer-tutoring voor het v.o.

Startbudget toegekend € 50000,-

Met de ambitie om elk kind in Nederland de beste leermogelijkheden te bieden, streeft ons team ernaar om voor iedere school een zelfvoorzienend peer-tutoring project op te zetten. TeachBuddy is de app die dit mogelijk maakt. TeachBuddy maakt slimme koppelingen tussen tutee en tutor, ondersteund leerlingen bij het inplannen en evalueren van gezamenlijke leermomenten en maakt gebruik van een virtueel beloningssysteem voor positieve bekrachtiging tijdens het leerproces. Daarnaast biedt TeachBuddy inzicht voor de projectbegeleider via een gebruiksvriendelijk admin-account, waarmee het project eenvoudig en overzichtelijk gevolgd kan worden. TeachBuddy werd in 2020 opgericht door mijn partner, Thijs Nederlof, en mijzelf, Rik Roosenstein. Het idee voor TeachBuddy kwam voort uit mijn ervaring in de wereld van het schaduwonderwijs. Gedurende mijn bacheloropleiding gaf ik bijles via een commercieel bijlesbureau. Het viel me op dat de kosten voor deze diensten vaak extreem hoog waren, een last die veel ouders van mijn leerlingen nauwelijks konden dragen. Om deze kwestie beter te begrijpen, ben ik eigen onderzoek gaan doen. Ik wilde graag ontdekken hoe scholen omgaan met aanvullende ondersteuning voor leerlingen. Het werd me al snel duidelijk dat er op scholen vaak sprake is van een 'hulpkloof'. Simpel gezegd, niet alle leerlingen die extra hulp nodig hebben, ontvangen deze ook. Docenten hebben beperkte tijd, leerlingen vinden het vaak intimiderend om hulp te vragen aan medeleerlingen (vooral van ouderejaars) en ondersteuning buiten school is buitengewoon duur. Thijs en ik kwamen vervolgens een inspirerend concept tegen bij het Laurens Lyceum in Rotterdam: peer-tutoring. Hoe meer we dit idee onderzochten, hoe meer we erdoor gefascineerd raakten. Het idee dat leerlingen elkaar helpen met hun leerproblemen of persoonlijke ontwikkeling, binnen de veilige omgeving van hun eigen school, vonden we een fantastisch concept. De uitdaging? Het organiseren van dergelijke programma's kan veel tijd kosten, iets waar veel docenten een tekort aan hebben. En zo werd het idee voor TeachBuddy geboren. Wij hebben een platform ontwikkeld dat de organisatie van peer-tutoring programma's volledig automatiseert. Hierdoor helpen we de 'help-gap' op scholen te overbruggen, zonder extra druk te leggen op de docenten. Daarom hebben we TeachBuddy ontwikkeld: een tool die de organisatie van peer-tutoring programma's volledig automatiseert. Zo helpen we om de hulpkloof op scholen te dichten, zonder extra druk op docenten te leggen. Momenteel werken we al samen met 2 Rotterdamse scholen. Daarnaast zijn we aan de slag met 6 andere scholen verspreid over Nederland.

Daarom goed en vernieuwend voor Rotterdam.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief
Rik Roosenstein