De Speelfabriek, van denken naar doen. . Denken, doen, verbeteren

De Speelfabriek brengt kinderen spelenderwijs in contact met techniek om hun talenten te ontdekken en zo bij te dragen aan een inclusieve en toekomstgerichte samenleving. Innovatie en inclusie voor de toekomst van Rotterdam-Zuid Sinds 2015 is de Speelfabriek dé speelwerkplaats voor kinderen van 5 tot en met 12 jaar in Rotterdam-Zuid, met een focus op techniek en innovatie. De Speelfabriek biedt een leeromgeving waarin kinderen op een speelse manier met techniek in aanraking komen, ongeacht hun achtergrond of taalniveau. Dit maakt de Speelfabriek niet alleen educatief, maar ook een plek van inclusie, waar alle kinderen kunnen meedoen en hun talenten kunnen ontdekken. Ons initiatief richt zich primair op kinderen die minder kansen hebben om hun praktische vaardigheden te ontwikkelen. Het huidige onderwijssysteem legt vaak de nadruk op taal en rekenen, terwijl juist praktisch ingestelde kinderen, of kinderen die de Nederlandse taal nog niet goed beheersen, behoefte hebben aan meer praktijkgerichte leerervaringen. Bij de Speelfabriek kunnen deze kinderen uitblinken zonder afhankelijk te zijn van taalvaardigheid. Hiermee vergroten we hun zelfvertrouwen en bieden we perspectief op een toekomst waarin hun praktische talenten centraal staan. De Speelfabriek draagt bij aan een socialer en inclusiever Rotterdam door kinderen te helpen ontdekken of ze aanleg hebben voor techniek. Dit sluit aan op het groeiende tekort aan technisch geschoold personeel in bijvoorbeeld de bouw, staal en elektra die onder andere nodig zijn voor de energietransitie en verduurzaming. Door jonge kinderen op speelse wijze kennis te laten maken met techniek, helpen we een nieuwe generatie voor te bereiden op een toekomst waarin hun vaardigheden hard nodig zijn. Wat de Speelfabriek vernieuwend maakt, is dat we niet alleen kinderen klaarstomen voor de technische arbeidsmarkt, maar hen ook de kans geven om innovatief en creatief te denken. De huidige manier waarop de Speelfabriek is georganiseerd, maakt het lastig om nieuwe samenwerkingen op te zetten en de organisatie volledig te benutten. We werken nu te veel binnen vaste structuren, wat vernieuwing in de weg staat. Daarom willen we praktische taken, zoals dagelijkse reparaties van de objecten en contact met bijvoorbeeld ouders, op een nieuwe manier aanpakken. Dit geeft ruimte voor meer focus op innovatieve projecten en samenwerkingen, zodat we effectiever kunnen inspelen op de collectieve uitdagingen en beter kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen en de toekomst van de Speelfabriek. Onze visie is om kinderen niet alleen kennis over techniek bij te brengen, maar ook eigenschappen als nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Door deze focus leveren we een blijvende bijdrage aan een inclusieve en groene samenleving, waar iedereen – ook de jongste generaties – de kans krijgt om mee te bouwen aan een duurzame en rechtvaardige toekomst voor Rotterdam.

Daarom goed en vernieuwend voor Rotterdam.

De Speelfabriek biedt een leeromgeving waarin kinderen van diverse achtergronden en taalniveaus kunnen deelnemen, wat bijdraagt aan een inclusieve samenleving in een multiculturele stad als Rotterdam. Technisch talent wordt erkend en gestimuleerd, zodat kinderen hun vaardigheden kunnen ontwikkelen.
Rotterdam heeft een grote behoefte aan technisch geschoold personeel, vooral in haven- en bouwgerelateerde sectoren. De Speelfabriek draagt bij aan het ontwikkelen van toekomstige technische vakmensen voor de stad.
Door kinderen op jonge leeftijd met techniek te laten experimenteren, bereidt de Speelfabriek hen voor op toekomstige banen die cruciaal zijn voor de energietransitie en de duurzame ontwikkeling van Rotterdam.

meer weten.

Contactpersonen van dit initiatief
Maarten Horstink