Ontdek › Plan

Met Taal Vooraan; taalverrijking op de VVE

Subsidie toegekend € 43.983,00

Aangemaakt: 15 mei 2017

Heb hart voor onderwijs

Taalontwikkeling van kinderen op de VVE verbetert door kwalitatief goed taalaanbod. Hogeschool Rotterdam, ZOLORO en drie VVE-lokaties ontwikkelen ‘Taal Vooraan’, waarin pedagogisch medewerkers on-the-job gecoacht worden.

Kinderen verwerven taal onbewust, tijdens alledaagse activiteiten. Naast ouders zijn pedagogisch medewerkers (pm-ers) hiervoor belangrijke rolmodellen. Een pm-er die zich bewust is van het belang van goed taalaanbod en strategieën voor taalstimulering dagelijks kan toepassen, kan ongewenste taalachterstanden helpen voorkomen.
Logopedisten van ZOLORO krijgen van pm-ers geregeld vragen, waaruit blijkt dat ze het lastig vinden om logopedische adviezen om te zetten naar handelen in de praktijk.
Om tegemoet te komen aan deze handelingsverlegenheid slaan Hogeschool Rotterdam, ZOLORO en drie Rotterdamse VVE-lokaties de handen ineen om ‘Taal Vooraan’ te ontwikkelen; een training waarbij pm-ers via coaching on-the-job, aangevuld met groepsbijeenkomsten, strategieeën leren toepassen om kinderen in de voorschoolse leeftijd nog meer ‘klare taal’ te kunnen bieden. De subsidie dekt de uitvoering en evaluatie van de pilotversie van de training, eigen bijdrage wordt verleend vanuit de VVE's en HR.

Waarom goed voor Rotterdam?

Het aantal laaggeletterden in Rotterdam is te hoog (zie ook het beleidskader 2015-2019 ‘Met taal versta je elkaar'). Dit aantal kan worden verminderd door middel van preventie van taalachterstanden. Ook sluit dit plan naadloos aan op het voorstel in de onlangs uitgebrachte notitie ’De 10 voor Taal’ (Groenlinks, PvdA, NIDA en VVD, 2017); hierin wordt reeds benadrukt dat de taalopleiding van medewerkers van VVE’s extra certificering behoeft. 'Taal Vooraan' kan hiervoor als product dienen.

Waarom vernieuwend?

'Taal Vooraan' is een uitbreiding van de bestaande zorg door logopedisten. Samenwerking met VVE’s gaat nu vooral over kinderen, die reeds in behandeling zijn bij een logopedist. Echter, gerichte adviezen voor de verbetering van de communicatie met individuele kinderen hebben een kleinere reikwijdte dan adviezen voor de gehele groep. Ook wordt er wel op aanvraag groepsvoorlichting gegeven, maar dit is veel minder effectief als dit niet gekoppeld wordt aan de dagelijkse toepassing.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Shutterstock 95571682

Doe mee

Organisatie: Hogeschool Rotterdam, Kenniscentrum Zorginnovatie

Contactpersoon: Karin Neijenhuis

E-mail: c.a.m.neijenhuis@hr.nl

Wij zoeken

Er is nog plaats voor enkele pedagogisch medewerkers. We zoeken dus nog VVE's die gebruik willen maken van deze training. Pedagogisch medewerkers kunnen dan gratis deelnemen, in ruil voor medewerking aan het onderzoek.

Gerelateerde Plannen

15027785 1453632861328632 8517574308174883803 n

De onderneming, dat ben jij!

De leerlingen van Rotterdam-Zuid willen wij ondernemende vaardigheden mee geven, zodat zij niet alleen nu, maar ook in de toekomst in staat zijn onze wijk naar “the next level” te tillen.

Bekijk dit plan
Logo schoolkassa

SchoolKassa

SchoolKassa is een digitaal incasseringssysteem voor het innen van betaalopdrachten naar ouders (denk hierbij aan het innen van de vrijwillige ouderbijdrage, schoolreisjes en TSO).

Bekijk dit plan
Rekenen in beweging app 2

Reken in Beweging

Met onze Webapp kunnen leerlingen en docenten actief rekenen in het klaslokaal!

Bekijk dit plan
F83ad43a c548 494b 97ee fe3273fa6c37

Schoolschaken op alle basisscholen in Rotterdam

Schaken op school. In het lesprogramma of na schooltijd in de groepen 3 t/m 6 van alle basisscholen in Rotterdam.

Bekijk dit plan
Image

debat010

Rotterdamse leerlingen uit verschillende culturen, religies en lagen van de bevolking gaan met elkaar in debat.

Bekijk dit plan
Logo2 meesterlijk

Meesterlijk Rotterdam

Vakmanschap in Onderwijs! voor een betere aansluiting op het beroepsveld.

Bekijk dit plan
Stickerboog

leuk leren 010

Spelen is leren. Het doel van het plan is om spelend leren beter op de kaart te zetten en meer Rotterdamse gezinnen met jonge kinderen toegang te geven tot leuk en leerzaam (spel)materiaal.

Bekijk dit plan
Meer plannen