Ontdek › Plan

Met Taal Vooraan; taalverrijking op de VVE

Subsidie toegekend € 43.983,00

Aangemaakt: 15 mei 2017

Heb hart voor onderwijs

Taalontwikkeling van kinderen op de VVE verbetert door kwalitatief goed taalaanbod. Hogeschool Rotterdam, ZOLORO en drie VVE-lokaties ontwikkelen ‘Taal Vooraan’, waarin pedagogisch medewerkers on-the-job gecoacht worden.

Kinderen verwerven taal onbewust, tijdens alledaagse activiteiten. Naast ouders zijn pedagogisch medewerkers (pm-ers) hiervoor belangrijke rolmodellen. Een pm-er die zich bewust is van het belang van goed taalaanbod en strategieën voor taalstimulering dagelijks kan toepassen, kan ongewenste taalachterstanden helpen voorkomen.
Logopedisten van ZOLORO krijgen van pm-ers geregeld vragen, waaruit blijkt dat ze het lastig vinden om logopedische adviezen om te zetten naar handelen in de praktijk.
Om tegemoet te komen aan deze handelingsverlegenheid slaan Hogeschool Rotterdam, ZOLORO en drie Rotterdamse VVE-lokaties de handen ineen om ‘Taal Vooraan’ te ontwikkelen; een training waarbij pm-ers via coaching on-the-job, aangevuld met groepsbijeenkomsten, strategieeën leren toepassen om kinderen in de voorschoolse leeftijd nog meer ‘klare taal’ te kunnen bieden. De subsidie dekt de uitvoering en evaluatie van de pilotversie van de training, eigen bijdrage wordt verleend vanuit de VVE's en HR.

Waarom goed voor Rotterdam?

Het aantal laaggeletterden in Rotterdam is te hoog (zie ook het beleidskader 2015-2019 ‘Met taal versta je elkaar'). Dit aantal kan worden verminderd door middel van preventie van taalachterstanden. Ook sluit dit plan naadloos aan op het voorstel in de onlangs uitgebrachte notitie ’De 10 voor Taal’ (Groenlinks, PvdA, NIDA en VVD, 2017); hierin wordt reeds benadrukt dat de taalopleiding van medewerkers van VVE’s extra certificering behoeft. 'Taal Vooraan' kan hiervoor als product dienen.

Waarom vernieuwend?

'Taal Vooraan' is een uitbreiding van de bestaande zorg door logopedisten. Samenwerking met VVE’s gaat nu vooral over kinderen, die reeds in behandeling zijn bij een logopedist. Echter, gerichte adviezen voor de verbetering van de communicatie met individuele kinderen hebben een kleinere reikwijdte dan adviezen voor de gehele groep. Ook wordt er wel op aanvraag groepsvoorlichting gegeven, maar dit is veel minder effectief als dit niet gekoppeld wordt aan de dagelijkse toepassing.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Shutterstock 95571682

Doe mee

Organisatie: Hogeschool Rotterdam, Kenniscentrum Zorginnovatie

Contactpersoon: Karin Neijenhuis

E-mail: c.a.m.neijenhuis@hr.nl

Wij zoeken

Er is nog plaats voor enkele pedagogisch medewerkers. We zoeken dus nog VVE's die gebruik willen maken van deze training. Pedagogisch medewerkers kunnen dan gratis deelnemen, in ruil voor medewerking aan het onderzoek.

Gerelateerde Plannen

Image

debat010

Rotterdamse leerlingen uit verschillende culturen, religies en lagen van de bevolking gaan met elkaar in debat.

Bekijk dit plan
Burgerschapsvorming1

Het voordeel van de twijfel

Met dit project willen we pabo-studenten en leraren in het primair onderwijs in Rotterdam verder professionaliseren in het versterken van burgerschap van leerlingen.

Bekijk dit plan
Calvijn business school rgb

Versterk je netwerk

Wij willen de leerlingen van Calvijn Business school nog beter voorbereiden op de toekomst. Dat willen wij, naast het bieden van een sterk onderwijscurriculum, doen door onze leerlingen, op structurele basis, kennis te laten maken met het werkveld.

Bekijk dit plan
Download

Leren voor de toekomst

Het tegengaan van ongelijkheid in het onderwijs door meer dan alleen huiswerkbegeleiding aan te bieden. Zoals het bespreken van obstakels die functioneren in de Rotterdamse samenleving kunnen belemmeren en het aanmoedigen van ouderbetrokkenheid.

Bekijk dit plan
Thought 2123970 960 720

Onderwijsaanbod010

Een slimme verbinding tussen het Rotterdamse onderwijsaanbod en Rotterdamse onderwijsprofessional

Bekijk dit plan
Stickerboog

leuk leren 010

Spelen is leren. Het doel van het plan is om spelend leren beter op de kaart te zetten en meer Rotterdamse gezinnen met jonge kinderen toegang te geven tot leuk en leerzaam (spel)materiaal.

Bekijk dit plan
2016 10 13 photo 00000230

ROoster10

Meer jongeren haken af bij het reguliere onderwijs om sociale, emotionele, economische of culturele redenen. ROoster10 is hun huiskamer, luisterend oor en huiswerkbegeleiding.

Bekijk dit plan

Mentale Veerkracht als pijler van de Hef

Ons plan is om mentale veerkracht en welbevinden tot belangrijke pijlers van ons schoolbeleid te maken

Bekijk dit plan
Meer plannen