Ontdek › Plan

Thuis in Taal

Subsidie toegekend € 57.617,00

Aangemaakt: 18 mei 2017

Heb hart voor onderwijs

Met Thuis in Taal werken we op o.a. peuterscholen samen met laaggeletterde ouders om overdracht van taalproblemen te voorkomen.

In 2017 - 2019 organiseert Peuter & Co met Hogeschool Rotterdam op 72 peuterscholen wekelijks activiteiten waarin wordt gewerkt aan het versterken van de interactie tussen ouders en kinderen. Daarnaast voeren we kennismakingsgesprekken bij mensen thuis en gaan we aanvullend bij 50 taalarme gezinnen thuis aan de slag, met 10 huisbezoeken waarin we de ouder/kind interactie versterken. Tijdens de huisbezoeken worden de taalstrategieën uit de klas toegepast in dagelijkse situaties binnen het gezin.
Binnen leerkringen wordt de aanpak geborgd. Pedagogisch medewerkers wisselen er kennis en ervaring uit, zodat ze beter met laaggeletterde ouders samen kunnen werken en hen beter kunnen ondersteunen. De peuterscholen ontwikkelen zo in de praktijk nieuw beleid op ‘samenwerken met laaggeletterde ouders’. Over twee jaar is de aanpak op alle 72 betrokken peuterscholen geïmplementeerd. Dit project wordt samen met 16 Rotterdamse basisscholen in een doorgaande lijn ontwikkeld.

Waarom goed voor Rotterdam?

In Rotterdam is één op de vijf volwassenen laaggeletterd. Laaggeletterden kunnen de taalontwikkeling van hun kinderen minder goed stimuleren, waardoor kinderen starten met een taalachterstand. Dit leidt tot ongelijke kansen. De interactie thuis is een voorwaarde voor de ontwikkeling van mondelinge taalvaardigheid en geletterdheid. Thuis in Taal helpt leerkrachten en pedagogisch medewerkers deze interactie te versterken om de overdracht van taal- en geletterdheidsproblemen te voorkomen.

Waarom vernieuwend?

Afgelopen jaren is door onderzoekers van Hogeschool Rotterdam de aanpak Thuis in Taal in co-creatie met leerkrachten van zes Rotterdamse basisscholen ontwikkeld. De aanpak bleek succesvol. Om nog meer te bereiken wordt nu onderzocht of een implementatie van de aanpak op grotere schaal in het peuteronderwijs effectief is en of de uitbreiding met huisbezoeken leidt tot verdere versterking van de ouder-kind interactie.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Plaatje city lab

Doe mee

Organisatie: Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie Rotterdam

Contactpersoon: Martine van der Pluijm

Gerelateerde Plannen

Artikel ad 20 maart 2018

Spel-IQoké-activiteiten voor (hoog) begaafde kinderen!

Spelactiviteiten voor (hoog) begaafde kinderen en hun familie met uitleen uitdagende spellen en boeken rondom thema hoogbegaafdheid in combinatie met ontmoetingen voor de ouders.

Bekijk dit plan
Images 1

Fawaka Naschools Ondernemen

Kinderen maken op jonge leeftijd kennis met duurzaam ondernemen. En daarmee zicht op een aantrekkelijk toekomstperspectief.

Bekijk dit plan
Veerkracht010 gr

VEERKRACHT010

Onze jongeren van nu, zijn de Rotterdammers van morgen. Samen bouwen wij aan hun veerkracht en zelfredzaamheid

Bekijk dit plan

4 YOU

Kinderen een kans geven op eigen ontplooiing in cultuur,dans,toneel,muziek en ouders/verzorgers ondersteuning bieden bij de opvoeding

Bekijk dit plan

Kies Je Koers

Achttienjarige studenten worden met behulp van onze online tool “Kies je koers” beter voorbereid op hun leven na school!

Bekijk dit plan
Mijn boek boek

Mijn boek - Verhalen uit Rotterdam

Rotterdamse verhalen voor leerlingen van alle Rotterdamse basisscholen. Omdat lezen leuk is!

Bekijk dit plan
Img 0470

Havenschool

Ondernemende, nieuwsgierige en betrokken jongeren opleiden die bewuste toekomstkeuzes kunnen maken

Bekijk dit plan
Vieze handen

Tuintje Tono

Groene, (maatschappelijk) duurzame Peuterplus opvang voor kwetsbare kinderen en gezinnen met Hoofd, Hart en Handen.

Bekijk dit plan
Meer plannen