Ontdek › Plan

Thuis in Taal

Subsidie toegekend € 57.617,00

Aangemaakt: 18 mei 2017

Heb hart voor onderwijs

Met Thuis in Taal werken we op o.a. peuterscholen samen met laaggeletterde ouders om overdracht van taalproblemen te voorkomen.

In 2017 - 2019 organiseert Peuter & Co met Hogeschool Rotterdam op 72 peuterscholen wekelijks activiteiten waarin wordt gewerkt aan het versterken van de interactie tussen ouders en kinderen. Daarnaast voeren we kennismakingsgesprekken bij mensen thuis en gaan we aanvullend bij 50 taalarme gezinnen thuis aan de slag, met 10 huisbezoeken waarin we de ouder/kind interactie versterken. Tijdens de huisbezoeken worden de taalstrategieën uit de klas toegepast in dagelijkse situaties binnen het gezin.
Binnen leerkringen wordt de aanpak geborgd. Pedagogisch medewerkers wisselen er kennis en ervaring uit, zodat ze beter met laaggeletterde ouders samen kunnen werken en hen beter kunnen ondersteunen. De peuterscholen ontwikkelen zo in de praktijk nieuw beleid op ‘samenwerken met laaggeletterde ouders’. Over twee jaar is de aanpak op alle 72 betrokken peuterscholen geïmplementeerd. Dit project wordt samen met 16 Rotterdamse basisscholen in een doorgaande lijn ontwikkeld.

Waarom goed voor Rotterdam?

In Rotterdam is één op de vijf volwassenen laaggeletterd. Laaggeletterden kunnen de taalontwikkeling van hun kinderen minder goed stimuleren, waardoor kinderen starten met een taalachterstand. Dit leidt tot ongelijke kansen. De interactie thuis is een voorwaarde voor de ontwikkeling van mondelinge taalvaardigheid en geletterdheid. Thuis in Taal helpt leerkrachten en pedagogisch medewerkers deze interactie te versterken om de overdracht van taal- en geletterdheidsproblemen te voorkomen.

Waarom vernieuwend?

Afgelopen jaren is door onderzoekers van Hogeschool Rotterdam de aanpak Thuis in Taal in co-creatie met leerkrachten van zes Rotterdamse basisscholen ontwikkeld. De aanpak bleek succesvol. Om nog meer te bereiken wordt nu onderzocht of een implementatie van de aanpak op grotere schaal in het peuteronderwijs effectief is en of de uitbreiding met huisbezoeken leidt tot verdere versterking van de ouder-kind interactie.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Plaatje city lab

Doe mee

Organisatie: Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie Rotterdam

Contactpersoon: Martine van der Pluijm

Gerelateerde Plannen

2016 10 13 photo 00000230

ROoster10

Meer jongeren haken af bij het reguliere onderwijs om sociale, emotionele, economische of culturele redenen. ROoster10 is hun huiskamer, luisterend oor en huiswerkbegeleiding.

Bekijk dit plan
Images 1

Fawaka Naschools Ondernemen

Kinderen maken op jonge leeftijd kennis met duurzaam ondernemen. En daarmee zicht op een aantrekkelijk toekomstperspectief.

Bekijk dit plan
Projc

"Maak je eigen vliegplan"

Innovatief en uniek onderwijsproject luchtvaart voor de Rotterdamse VMBO-BB/KB/GL scholen binnen het vak Technologie & Toepassing!

Bekijk dit plan
Burgerschapsvorming1

Het voordeel van de twijfel

Met dit project willen we pabo-studenten en leraren in het primair onderwijs in Rotterdam verder professionaliseren in het versterken van burgerschap van leerlingen.

Bekijk dit plan
Download

Leren voor de toekomst

Het tegengaan van ongelijkheid in het onderwijs door meer dan alleen huiswerkbegeleiding aan te bieden. Zoals het bespreken van obstakels die functioneren in de Rotterdamse samenleving kunnen belemmeren en het aanmoedigen van ouderbetrokkenheid.

Bekijk dit plan

Flippen in Rotterdam; actieve leerlingen in de klas!

De leerling en docent creëren samen in een theaterlab kunstgeschiedenis instructiefilmpjes voor het voortgezet onderwijs.

Bekijk dit plan
Calvijn business school rgb

Versterk je netwerk

Wij willen de leerlingen van Calvijn Business school nog beter voorbereiden op de toekomst. Dat willen wij, naast het bieden van een sterk onderwijscurriculum, doen door onze leerlingen, op structurele basis, kennis te laten maken met het werkveld.

Bekijk dit plan
Meer plannen