Ontdek › Plan

Thuis in Taal

Subsidie toegekend € 57.617,00

Aangemaakt: 18 mei 2017

Heb hart voor onderwijs

Met Thuis in Taal werken we op o.a. peuterscholen samen met laaggeletterde ouders om overdracht van taalproblemen te voorkomen.

In 2017 - 2019 organiseert Peuter & Co met Hogeschool Rotterdam op 72 peuterscholen wekelijks activiteiten waarin wordt gewerkt aan het versterken van de interactie tussen ouders en kinderen. Daarnaast voeren we kennismakingsgesprekken bij mensen thuis en gaan we aanvullend bij 50 taalarme gezinnen thuis aan de slag, met 10 huisbezoeken waarin we de ouder/kind interactie versterken. Tijdens de huisbezoeken worden de taalstrategieën uit de klas toegepast in dagelijkse situaties binnen het gezin.
Binnen leerkringen wordt de aanpak geborgd. Pedagogisch medewerkers wisselen er kennis en ervaring uit, zodat ze beter met laaggeletterde ouders samen kunnen werken en hen beter kunnen ondersteunen. De peuterscholen ontwikkelen zo in de praktijk nieuw beleid op ‘samenwerken met laaggeletterde ouders’. Over twee jaar is de aanpak op alle 72 betrokken peuterscholen geïmplementeerd. Dit project wordt samen met 16 Rotterdamse basisscholen in een doorgaande lijn ontwikkeld.

Waarom goed voor Rotterdam?

In Rotterdam is één op de vijf volwassenen laaggeletterd. Laaggeletterden kunnen de taalontwikkeling van hun kinderen minder goed stimuleren, waardoor kinderen starten met een taalachterstand. Dit leidt tot ongelijke kansen. De interactie thuis is een voorwaarde voor de ontwikkeling van mondelinge taalvaardigheid en geletterdheid. Thuis in Taal helpt leerkrachten en pedagogisch medewerkers deze interactie te versterken om de overdracht van taal- en geletterdheidsproblemen te voorkomen.

Waarom vernieuwend?

Afgelopen jaren is door onderzoekers van Hogeschool Rotterdam de aanpak Thuis in Taal in co-creatie met leerkrachten van zes Rotterdamse basisscholen ontwikkeld. De aanpak bleek succesvol. Om nog meer te bereiken wordt nu onderzocht of een implementatie van de aanpak op grotere schaal in het peuteronderwijs effectief is en of de uitbreiding met huisbezoeken leidt tot verdere versterking van de ouder-kind interactie.

De gemeente Rotterdam is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het plan.

Plaatje city lab

Doe mee

Organisatie: Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie Rotterdam

Contactpersoon: Martine van der Pluijm

Gerelateerde Plannen

Img 0475

Leer- en Veerkracht, in je kracht op school!

Een intensief Integraal meerjarentraject ter bevordering van de mentale veerkracht van leerlingen en leerkrachten.

Bekijk dit plan
Futureflextaglined

Future Flex

Willen we ons onderwijs verbeteren en met de tijd mee laten gaan, dan valt of staat dit met voldoende professionele ruimte voor leraren om hiermee aan de slag te gaan. Daar zetten we op in met de pilot 'Future Flex'.

Bekijk dit plan
Img 0470

Havenschool

Ondernemende, nieuwsgierige en betrokken jongeren opleiden die bewuste toekomstkeuzes kunnen maken

Bekijk dit plan
Kleuters

In Ontwikkeling Bedreigde Kleuters (IOBK) 2.0

Het opzetten van een voorziening voor startende kleuters, die door specifiek gedrag nog niet kunnen functioneren in een reguliere kleutergroep. Deze kinderen krijgen een intensieve begeleiding zodat zij wel goed kunnen instromen/functioneren.

Bekijk dit plan
Raw image

Raw.Authentic.Heart Tour 2016 by Fernando Halman

Een interactieve seminar gericht aan jong volwassenen waarin Fernando Halman jou de Raw.Authentic.Heart methode gaat leren.

Bekijk dit plan
Beeld voor internet

Taal voor Mekaar

We zetten kinderen met een taalachterstand in hun kracht door gelijkere kansen te bieden op een succesvolle toekomst in onze samenleving.

Bekijk dit plan
Family first

Super Family, gepassioneerde gezinsondersteuning

Persoonlijke en betrokken gezinsondersteuning met oog voor potentie waarin professionals op gezinsniveau samenwerken om gezinnen te laten groeien en bloeien.

Bekijk dit plan
Bij artikel

"Samen voor Taal"

Samen met ouders de (taal)ontwikkeling van kinderen in de plusopvang stimuleren. Een aantrekkelijk, eenvoudig en vooral LEUK programma ontwikkelen waarin samen oefenen en voorbeeld gedrag voorop staan.

Bekijk dit plan
Meer plannen